Tuesday, July 28, 2009

ZIKIR DAN DOA

Menurut riwayat Abu Daud dan An Nasai, Nabi SAW bersabda kepada Muaz ujarnya: “Ya Muaz, janganlah kiranya engkau tinggalkan membaca doa ini di tiap-tiap kali selesainya sembahyang, iaitu:

Allahumma a’ainni a’ala zikri ka washukrika wa husnu ibadatik..

“Ertinya:
“Ya Tuhanku, tolonglah aku untuk menyebut-Mu, mensyukuri-Mu dan membaguskan ibadah kepada-Mu.’’

Kenapa agaknya Rasulullah menyebut lafaz zikir ini kepada Muaz? Untuk apa zikir ini menjadi utama sehingga Rasulullah begitu mengharapkan agar Sayidina Muaz mengutamakannya pada setiap kali selesai sembahyang dan kalau boleh jangan tinggalkan? Dan apa pula kesannya pada individu setelah ianya diutamakan? Mari kita sama-sama mengkajinya.

Rasulullah S.A.W bersabda kepada Muaz memberitahu tentang zikir ini dan menyuruh mengamalkannya, bererti saranan itu juga tertuju kepada kita umatnya diakhir zaman ini. Saiyidina Muaz merupakan sahabat terdekat dengan Rasulullah dan sangat banyak meriwayatkan Hadis. Beliau seorang yang sentiasa bersedia menerima ilmu dan mengamalkan ilmu yang diterimanya. Hingga terkenal dalam sejarah sahabat yang banyak menangis bila menyebut akhirat dan seksa Neraka.

Untuk saiyidina Muaz yang kuat ibadat dan kuat berjuang itu, Rasulullah bekalkan doa ini sebagai senjata sekaligus sebagai ubat padanya. Doa tersebut memberi panduan untuk merendah diri kepada Allah, supaya menjadi orang yang suka menyebut, mensyukuri dan beribadah kepada Allah. Kita juga patut mengikutinya untuk menjadi hamba yang benar-benar mengabdikan diri kepadaNya.

Di antara fadhilat dan keutamaan mengamalkan dan memperbanyakkan zikir ini ialah:

1. Menanam rasa kehambaan.

Pada saat-saat kita selesai mengerjakan ibadah, apa saja untuk bentuk ibadah yang kita buat ( sembahyang, puasa, zikir dan lain-lain), mestilah dirasakan dihati bahawa apa yang kita buat itu adalah gerakan dari Allah, bukan kuasa kita. Zikir yang diajar oleh Rasulullah itu sebagai bukti kita merendah diri kepada Allah.

Kita merasakan bahawa dengan izin Allah kita dapat menyebut Allah, dapat mensyukuriNya dan menyempurnakan ibadah dengan baik. Hati akan memuja dan memuji Allah dengan berkata:

“Engkaulah yang punya segala-galanya. Kalau engkau tidak memberi hal itu semua padaku hakikatnya aku hambaMu yang lemah ini tidak punya apa-apa. Untuk mengerdipkan kelopak mata pun aku tidak mampu, apatah lagi menggerakkan kepada dan gerakan-gerakan lebih besar daripada itu. Terutamanya yang paling besar dan berat ialah untuk menggerakkan hati untuk semata-mata mengingatiMu. Jadi untuk apa aku berbangga dengan ibadahku sedangkan segala-galanya daripada-Mu. Engkau yang menggerakkan urat sendi, engkau menggerakkan anggota kepala dan akal. Engkau yang menggerakkan jantung dan hati untuk sentiasa berzikir kepada-Mu.’’

2. Meningkatkan rasa syukur

Jika benar-benar dihayati zikir ini, diri dan hatinya dilatih untuk bersyukur dan memuja dan memuji Allah.
“Aku bersyukur kepadaMu di atas nikmat-nikmat yang banyak terutama dalam beribadah kepada-Mu, bukan untuk sembahyang saja, aku bersyukur kepadaMu tapi syukur untuk segala-gala yang Engkau kurniakan kepadaku. Di waktu-waktu lepas sembahyang selalunya engkau begitu hampir dengan hamba-Mu dapat berdialog dengan-Mu, lantas di waktu inilah aku banyak meminta kepada-Mu dan mensyukuri-Mu.

3. Allah akan sempurnakan ibadah sembahyang kita.

Ertinya, setelah kita beribadah, kita menyerahkannya kepada Allah.
Dengan rahmat kasih sayang Allah, Allah cantikkan dan sempurnakan ibadah kita. Kita serahkan diri kepada Allah dan mengharapkan agar Allah menerima ibadah kita sebagai ibadah yang sempurna. Hati berkata: “selepas aku serahkan diri kepada-Mu dengan ibadah (persembahan) yang tidak seberapa ini, aku harapkan Engkau saja yang dapat mencantikkan atau memperbaiki seluruh ibadahku.’’

Jadi kembali kita kenapa agaknya Rasul menyuruh Sayidina Muaz melafazkan zikir itu? Ya, kerana terlalu besarnya pengertian dan kelebihan zikir itu. Dalam zikir tersebut sekaligus ada doa supaya sentiasa mengingati Allah, syukur kepada-Nya dan dapat menyempurnakan ibadah dengan baik serta memiliki akhlak yang mulia. Ketiga-tiga perkara inilah sebenarnya yang dituntut keapda orang yang mahu mencari keredhaan Allah. Untuk mencapai taraf orang bertakwa mesti ada ketiga-tiga sifat yang disebutkan dalam zikir itu.

Kekuatan perasaan manusia untuk dapat menghayati segala sesuatu tidak sama, jadi Rasulullah ajarkan zikir supaya semuanya mendapat keutamaan dan keberkatan daripada zikir ini. Melazimkan diri dengan zikir ini ertinya kita sentiasa merasa lemah dan serba kekurangan, jadi tidak sempatlah kita hendak berbangga dengan apa yang ada dan ibadah yang dilakukan.

Kita perlu meminta kepada Allah supaya menjadi orang yang banyak bersyukur kerana terlalu susahnya untuk menjadi hamba Allah yang bersyukur. Hingga Allah menyatakan dalam AlQuran terlalu sedikit hamba-Ku yang bersyukur. Jadi wajar sangatlah kita berdoa dan berharap kepada Allah supaya menjadikan kita orang yang banyak bersyukur.

Itulah sebab Rasulullah SAW menyuruh Sayidina Muaz membaca kalimah ini. Terlalu besar pengertiannya dan kelebihannya.

Jadi untuk mendapatkan keistimewaan itu kita juga patut mengamalkannya dengan istiqamah (berterusan). Supaya kita akan menjadi orang yang banyak mengingati dan menyebut Allah. Seterusnya menjadi orang yang banyak bersyukur dan memuji Allah. Kemudian menjadi orang yang sungguh-sungguh menyempurnakan dan memperbaiki ibadah dari masa ke semasa. Seterusnya kita menjadi orang yang suka mengikut sunnah dan amalan para sahabat.

Oleh Tengku Noriah Tengku Abdullah.
(Petikan dari Laman Majalah)

2 comments:

  1. Assalamualaikum, bagus doa ni.Doa ini juga ada
    salsilah musalsalnya iaitu diajar daripada Nabi
    secara berdepan sehinggalah sekarang ini.Maknanya ambil talqin doa ni dari orang yang menerima dan menerimanya secara berdepan sehinggalah kepada orang yang mula-mula diajarkan doa ini oleh Rasulullah.

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam...mudah-mudahan kita juga dapat menjadikannya sebagai satu doa dan juga zikir harian kita..serta dapat mengambil pengajaran dari doa tersebut..

    ReplyDelete